29 במאי 2010

מהי תזונה נכונה?

הרבה מאוד פעמים אנחנו שומעים שצריך לאכול מאוזן ונכון על מנת שהגוף יקבל את כל אבות המזון ויהיה בריא.
תזונה נכונה בעצם אמורה לספק לאדם את כל מרכיבי המזון השונים,חלבונים,פחמימות,ויטמינים,אנטי-אוקסידנטים,ועוד על מנת שהגוף ייבנה כמו שצריך ויהיו לו מקורות אנרגייה זמינים.
אבות המזון העיקריים הם: פחמימות,שומנים(ליפידים) וחלבונים שהם מקורות האנרגייה הבולטים ביותר בגוף.
החלבונים בנויים מחומצות אמינו שבונים את רקמת השריר בגופינו ותורמת להליך בניית אזנימים שונים בגוף האדם.
השומנים מהווים הגנה על איברים פנימיים ושומרים על טמפרטורה של הגוף-ע"י וויסות הטמפרטורה המתאימה לגוף.למשל הזעה היא מנגנון המפריש את המים מחוץ לגוף ובעצם הזיעה מווסתת את חום הגוף.
מאוד קשה לנו בשגרת היום יום לאכול מכל אבות המזון החיוניים לגופינו ולכן אנחנו נאלצים להשתמש בויטמינים ותוספי תזונה שעוזרים לנו להשלמת הפעילות התקינה של הגוף.
ויטמינים מאוד חשובים למערכת החיסונית של הגוף ,ומהווים כ-40% חומר אורגני מכלל הגוף. השאר הם 60% מים.
לא סתם אומרים שמים הם נוזל החיים,רוב גופינו הוא מים ולכו במיוחד בקיץ כשחם אנחנו צריכים לשתות הרבה כדי לשמור על הנוזלים הללו וכמובן שהם תורמים לעור אלסטי ויפה.ייבוש עלול לגרום לתוצאה ההפוכה ויבוש העור שעלול להוביל לקמטים בהמשך

מה חשוב שיהיה לכם בתפריט?
  • פחמימות- נמצאות למשל בחיטה,אורז,פסטה,תפוחי אדמה,בטטות,סוכר ועוד.הגוף הופך את הפחמימות לאנרגייה.חלבונים-הם בעלי הערך התזונתי הגבוה ביותר שהגוף זקוק לו ונמצא בעיקר במוצרים מהחי,בשר,גבינות וביצים. כמובן שמי שלא אוכל בשר יכול לקבל את החלבונים גם ממקור צמחי..
  • חלבונים- חיוניים לבניית תאים חדשים בגוף(בניית תאי שריר) הם עוזרים ביצירת נוגדנים במערכת החיסון ומשמשים כמקור אנרגייה.

  • שומנים-גם הם מקור לאנרגייה ומסיעיים בבניית התא. ישנן 3 סוגי שומנים: שומן רווי נמצאות בעיקר במזון מהחי,חמאה,הן מעלות את רמת הכולסטרול בדם ותורמות להתפתחות מחלות לב ולחץ דם. כלומר שומנים אלה לא בריאים לגוף. ניתן לראות על גבי המוצרים כמה אחוזי שומן רווי יש במוצר. שומן חד בלתי רווי-עוזרת בייצור כולסטרול "טוב" והפחתת רמת הכולסטרול בגוף. כדי להשיג חומצות אלה כדאי לאכול הרבה אבוקדו,זיתים,תירס,ועוד. שומן רב בלתי רווי-תורמת למבנה תקין של קרום התא  והפחתת כולסטרול רע. ניתן למצוא אותו באגוזים לסוגיהם-אגוזי מלך,ברזיל.

    רצוי לאכול את המזון לאט וללעוס כמה שיותר כדי שיתעכל בצורה טובה כדי להימנע מתופעות גזים,ריפלוקס,נפיחויות בבטן ועוד.

    איזה ויטמינים קיימים ומה השפעתם על הגוף?
    כפי שאמרנו קשה להשיג את כל הויטמינים שהגוף זקוק להם מהמזון בלבד, ישנם תוספי תזונה אשר ניתן להשיג אותם בסופר טבע או סופר פארם (פארמים שונים) כמובן שהגישה היא חופשית והם אינם נחשבים כתרופה אך מומלץ להתייעץ עם נטרופת או תזונאי כדי להתאים את הויטמינים לגוף שלכם-מבחינת מחלות רקע שעלולות לבוא במגע עם הויטמינים ולהשפיע על הגוף.
    למשל ג'ינקו בילובה ידוע כתוסף ממריץ ולכן לא מתאים למי שיש לו לחץ דם גבוה.
נעבור לסקירה קצרה על הויטמינים החשובים הקיימים כיום:

  • ויטמין -A -חיוני לראייה טובה ובריאות העור,רטינול הוא ויטמין אשר שמים אותו בקרמים קוסמטיים למשל כדי למנוע קמטים ולהשיג מראה עור חלק. ויטמין זה חיוני לבריאות השיער.
    מאיזה מזונות אפשר להשיג אותו? ביצה,חלב,מוצרים מהחי,גזר..

  • ויטמין -D -עד לא מזמן לא הייתה מודעות לחשבותו של ויטמין D ,מדענים חשבו שספיגת הויטמין מהשמש מספיקה,אך מסתבר שבישראל למרות שיש בה שמש היא אינה מספיקה להגברת מינוני הויטמין בגוף. מחסור בויטמין D עלול להפריע לספיגת סידן בגוף ולגרום בגיל מבוגר לדלול העצם(אוסטופורוזיס)  אך מינון יתר שלו יכול גם לגרום להרעלה. מחקרים אחרונים מדווחים שויטמין D עוזר בהפחתת לחץ הדם.
    מאיזה מזונות אפשר להשיג אותו? דגים,ביצה,חלב,כבד.או חשיפה לשמש למשך חצי שעה ללא מקדם הגנה.

  • ויטמין -E- נחשב לאנטי אוקסידנטי ומונע מחלות לב וכלי דם.
    מאיזה מזונות אפשר להשיג אותו? שומן צמחי,אבוקדו,בוטנים,ביצה..

  • קבוצת ויטמני B -בקטגוריה זו יש כמה ויטמנים שקשורים אחד לשני את ויטמין B אפשר לרכוש כויטמין בודד למשל B12 או אם רוצים מכלול של כל ויטמינים מסוג B ניתן לרכוש B-copmlex שמכיל את כל הויטמינים מקבוצת B. ויטמינים אלה נחשבים לחשובים ביותר בהתפתחות תאים חדשים בגוף,עוזר בספיגת מזון במערכת העיכול,תורם למצב הרוח,מחזק את מערכת החיסון ועוד..ויטמין זה נספג בצורה הכי טובה כאשר נלקח מתחת ללשון בצורת מציצה או טיפות.
    מאיזה מזונות אפשר להשיג אותו? מהחי בעיקר לכן אנשים צמחוניים יסבלו ממחסור בויטמין זה.

  • ויטמין C- חשוב מאוד לחיזוק מערכת חיסונית של הגוף,בעיקר בחורף כאשר הגוף חסר הגנה וישנם הרבה חיידקים באוויר.אומרים שחשוב מאוד שיהיה ויטמין C בגוף שמונע מחלות לב וחיזוק רקמות בגוף וריפוי פצעים.
    מאיזה מזונות ניתן להשיג אותו? פרות הדר,חסה,עגבנייה,ברוקולי דובדבנים

  • ברזל ואבץ-חיוניים לתפקוד הגוף ועמידותו בפני זיהומים ומחלות,ברזל עוזר לשמור על המוגלובין גבוה ,שיער חזק,שיניים חזקות ופעילות תקינה של תאי דם אדומים.
    מאיזה מזונות ניתן להשיג אותם? איברים פנימיים מהחי-כמו טחול,כבד,ביצה,אגוזי מלך\ברזיל ועוד..

    ישנם תוספים רבים,יש לציין ששימוש בוטימינים הוא לא קבוע ואמור להשלים חוסר בתקופה מסויימת. חשוב ללכת לייעוץ תזונתי כדי להתאים את התפריט ותוספי התזונה שאתם זקוקים להם.




    ממליצה בחום על ד"ר ברוריה טל שעזרה לי מאוד לאזן את המצב הבריאותי שלי






אין תגובות: