6 באוקטובר 2011

המשמעות האמיתית של הסליחה

בקשת סליחה לא רק בכיפורים
אני חושבת שהאדם יותר מדיי מקובע לארועים מסויימים ופועל רק על פיהם ולא על פי רגש אמיתי,למשל יום האהבה הוא תמיד סיבה לקנות לבן זוגך מתנה,בפסח נהוג לעשות סדר,בראש השנה נהוג לאכול תפוח בדבש,ואם כבר מדברים אז מחר יום הכיפורים היום בו נהוג לבקש סליחות ולהתחיל מחדש כמו בכל שנה חדשה.
מעולם לא הבנתי למה צריך שינקבו לנו בתאריכים כדי שנוכל לפעול,כל אדם צריך לפעול על פי ראות עיניו ורצונותיו,אם למשל פגעתם במישהו תחכו עד יום כיפור כדי להתנצל ?
בסליחה יש משהו שהוא הרבה יותר מרק מילה או בקשת סליחה ביום כיפור כדי כי זה מנהג וככה קבעו לנו.
במהלך החיים יוצא לנו לפגוש אנשים ואנחנו בוחרים את האנשים שאנחנו רוצים איתנו בחיינו,לפעמים כאשר אנחנו כועסים אנו רבים ובעצם אומרים דברים שאנו לא תמיד מתכוונים אליהם או לא התכוונו להגיד בכלל כתוצאה מזה שנפגענו ואז אנחנו מנסים "להחזיר" למי שפגע בנו כדי שירגיש מהי פגיעה.
אנחנו בסך הכל בני אדם וקורה שאנחנו פוגעים אחד בשני בלי כוונה,אך שאנחנו פוגעים ולא מתנצלים וממשיכים הלאה אנחנו צוברים המון תסכול וכעסים שבשלב כזה או אחר יצאו מהתת מודע ויפגעו במישהו אחר.
כאשר אנחנו מבקשים סליחה אנחנו בעצם מטהרים את עצמנו מהשלילי והרע ומנקים את הגוף כדי להכניס דברים טובים וחיוביים.הרבה מאיתנו רוצים לחיות אורח חיים בריא שכולל ספורט,תזונה,אך שוכחים את השילוב שבין גוף ונפש את הגוף החיצוני קל לנו לראות במראה מידיי יום,ועל מראה חיצוני אנחנו מקבלים מחמאות או ביקורות בשפע מהסביבה,אך על מה שמתרחש בתוכינו קל לנו להתעלם ובטח שאחרים לא יוכלו להיות מודעים במקומינו לדברים אשר יושבים לנו בלב ומפריעים.

בלימודי הנטורופתיה והרפואה הסינית לומדים עד כמה חשוב ניקוי הנפש שבעצם השלילי שבתוכינו ואנו צוברים עם השנים הוא הלכלוך שמצטבר ומעכיר על חיינו ובעצם מונע מאיתנו להיות מאושרים.אנחנו לא שמים לב שאנחנו מדחיקים את הדברים וצוברים עוד ועוד עד אשר הגוף שלנו קורס,וכמובן שהוא מאותת לנו את זה בצורת מחלה כי אז אנחנו מגיעים לחוסר איזון נפשי,ולא משנה כמה נאכל נכון ונעשה ספורט,אם לא נהיה מודעים לעצמנו ולמעשים שלנו לא נוכל להיות מאושרים ושלמים עם עצמנו באמת.

ישנם אנשים שהסליחה יוצאת להם בקלות והם מודעים לזה שפגעו,ויש את סוג האנשים שתמיד יחשבו שהם צודקים וגם אם הם יפגעו במישהו בצורה הכי נוראית הם לעולם לא יתנצלו .
סליחה אמיתית היא ההבנה שפגענו במישהו,אם אדם אומר שפגענו בו מבחינתנו הוא נפגע וגם אם מבחינתנו זה נראה פרט שולי ולדעתינו הוא סתם קטנוני זה לא משנה,זכותינו לחשוב אחרת וזה בסדר,אך אם פגענו במישהו והוא אמר לנו את זה אנחנו אמורים להבין שמבחינתו הוא פגוע ולכן אנחנו צריכים להתנצל.
להרבה מאיתנו יש בעייה של אגו ואנו רואים בבקשת סליחה איזשהי "השפלה" או ירידת רמה,אז ממש לא,דווקא המודעות לזה שפגענו ובקשת הסליחה בעצם הופכת אותנו לאנשים טובים יותר שערים למצוקת האחר,ומבינים אותה.
מהי בעצם סליחה? סליחה היא להפסיק להיות בתחושה השלילית של העלבון והכעס ואפילו שנאה כלפי האדם האחר.
וסליחה למרות שאנחנו מבקשים אותה ממישהו אחר,היא בעצם פעולה שהיא עבור עצמינו,כי זה ניקוי הנפש שלנו מהשלילי.
לחיות בתחושת מרירות ושנאה עלולה לגרום לנו למחלות אוטואימוניות (מחלות אשר הגוף מייצר בעצמו כמנגנון להרס שהבאנו עליו וחוסר האיזון)ועלול לגרום לפעילות מואצת של הלב,לחצים ,מערכת חיסונית חלשה,ועוד..

החשוב מכל הוא קודם כל סליחה לעצמך! אנשים רבים לא מסוגלים לבקש סליחה מאחרים כי הם לא שלמים עם עצמם ועד שלא יאהבו ויסלחו לעצמם לא יוכלו לסלוח גם לאחרים.
אם כבר אנחנו הולכים אחרי העדר בתקופת החגים אין ספק שיום הכיפורים שחל מחר הוא יום שכל אחד מאיתנו יעשה חשבון נפש עם עצמו,אין טלוויזיה,אין אוכל,אין בילויים ,אין נסיעות,רק אתה עם עצמך והמחשבות שלך.
אם עד היום לא היה לכם "נעים" להתקשר למישהו שאתם לא מדברים איתו זמן רב כי רבתם ,יום כיפור הוא "תירוץ" טוב כדי להתקשר ולהתנצל,ולרגע אל תחשבו שאתם עושים משהו עבור הצד השני-זהו מעשה נטו עבור עצמכם והבריאות שלכם! ונכון בדרך התנצלתם וגרמתם הרגשה טובה למישהו שאהבתם או עדיין אתם אוהבים,ואין בזה שום דבר רע.

אז  אל תחכו ליום כיפור הבא כדי לבקש סליחה!

אין תגובות: