14 בספטמבר 2011

עיקור וסירוס חתולים-למה זה חשוב ומציל חיים?

אם הייתם נותנים לה יד לא הייתה מתה -חתולה שהתייבשה
בישראל המון חתולים שנולדו לתןך מציאות עצובה ועגומה בה עבור חלק מהאנשים הם לא נחשבים "שווים" מבחינת חלק מהאוכלוסיה היה עדיף שלא יהיו חתולים כלל,החתולים לא בחרו במציאות העצובה הזו,ולכל מי שלא יודע הם בכלל לא חתולי רחוב ולא "אמורים להיות בטבע" ובכלל איזה מן טבע יש לנו פה בישראל ? הכל זיהום אחד גדול,פחי אשפה מסוכנים בעלי מנגנון גריסה רצחני , חלק מהאנשים בעלי מודעות נמוכה שרק חושבים על עצמם ולא רגישים לסביבה ...אז שתדעו שהחתולים האלו שאתם רואים ברחוב הם צאצאים
של חתולי בית לשעבר שנזרקו לרחוב והתרבו ,חלקם הצליחו לשרוד לתקופה מסויימת משאריות אשפה אך איכות חייהם ירודה ביותר,חתולים נמצאים ברחובות במצבים מזעזעים..

בלי עיניים,עיוורים,פצועים,אחרי תאונות,סובלים מכאבים,רעבים צמאים,ובנוסף לכל זה גם מעט הנסיונות שלהם למצוא פיסת אוכל עולה בתוהו רק בגלל אנשים חסרי לב שמגרשים אותם ,מתעללים בהם,ופוגעים בהם,ברור שיש חוק במדינה חוק צער בעלי חיים שאוסר התעללות בבעלי חיים,אך במדינתנו בה רוצחים ואונסים גונבים ומכים אחד את השני,ויוצאים בלי עונש למה שבכלל מישהו יתייחס לאכיפת חוק צער בעלי חיים בישראל ?ניסיתם פעם להגיש תלונה בגין התעללות ? אולי תיתקלו בשוטר שסיים 12 שנות לימוד ויצחק להם בפרצוף ויגיד שיש לו דברים חשובים יותר לעשות ..האמנם?! יותר חשוב להם לתת דוחות על חגורת בטיחות או על זה ששכחתי את הרשיון בבית מאשר להציל חיים של חפים מפשע..ומי בכלל החליט שחיים של חתולים פחות "שווים" מחיי אדם ?? אני חושבת שאלוהים יצר אותנו כשווים בבריאה אחת..ושם אותנו בעלי כח חזק יותר על מנת להשתמש בו בחוכמה ולא לפגוע בחלשים מאיתנו ..אם רק כל אחד היה מודע לזה ועוזר לחלש המצב היה נראה אחרת,אם לא כל משפחה שמאסה בכלב וחתול לאחר שאימצו אותו וכעבור תקופה זורקת לרחוב מבלי לעקר ולסרס בכלל לא היו המוני חתולים ברחובות שיש להם זכויות בדיוק כמו שלנו,רק שתתי אדם מסויימים בוחרים לשלול מהם את זכויותיהם ..
הייתם פעם ברומניה למשל ? בלונדון ? חפשו שם חתול רחוב אחד -לא תמצאו ..כי פשוט אין כל בעלי החיים מגדלים שם בתוך בית,ואין מצב שיזרקו שם כלב או חתול לרחוב ולמה ? כי אם מישהו יעיז לעשות זאת הוא ימצא את עצמו במאסר או יקבל קנס גדול .נכון שבכל מקום יש חריגים אך אצלנו בישראל הכל חריג.כל אחד חושב שזה השטח שלו,אנשים מוציאים את התסכולים שלהם על בעלי החיים שלא אשמים בדבר,אשתך עיצבנה אותך ? תזרוק את הכלב מהחלון .בעלך היכה אותך? תבעטי בחתול ..או בילד ,למה להחזיר למישהו בגודל שלך או לנסות לפתור את הדברים בתקשורת נכונה אם אפשר להתעלל בבעלי חיים? הם לא יכולים להגיב,הם לא יכולים להגן על עצמם,לא לדבר ולא להתלונן..בדיוק-הכי קל להתעלל בהם! והכי לא הוגן בעולם,וזה מבחינתי נקרא חוסר שיוויון להתעלל בחלשים מכם.
מרתיח אותי להיתקל באנשים שאוכלים במסעדה ויוצאים שבעים ומרוצים אך כשהם יראו חתולים רזים ומסכנים מחפשים שארית אוכל זה יפריע להם! ולמה? רק אלוהים יודע את התשובה,אנשים שלא עוזרים וגם מפריעים לחתולים המסכנים האלה בחיפוש אחר שארית אוכל כדי לשרוד זה מרתיח אותי,אנשים שיש להם שאריות אוכל וזורקים בשקית עם שרוכים חזקה כדי שחתולים חלילה לא ימצאו שם חתיכת עוף "ויזהמו את הסביבה" זה מקומם אותי-מאוד! אכלת נהנת? סבבה תיתן מעצמך גם ככה זה הולך לפח למה לא לתת לחתולים המסכנים ? דווקא ככה הם לא יאלצו לקרוע את השקית ,אותם אנשים שמתלוניים שחתולים הם אלה שמזהמים את הסביבה הם אלה שיעשו על האש בערב יעשו מסיבה ואת כל הזבל ישאירו בחוץ,ראיתם פעם איך נראית ארצנו אחרי יום העצמאות? הכל זוהמה ולכלוך..אז גם בזה אשמים החתולים ?
איפה פה השיוויון ? ויודעים מה ההבדל פה ? עניין המודעות! זה משהו שאין לבעלי חיים,חתול שלמשל קורע שקית אוכל עושה זאת כדי למצוא אוכל כדי לשרוד אין לו ברירה זה אינסטיקט כדי לנסות לשרוד ומצוא פיסת אוכל הוא לא יודע שהוא מלכלכך את הסביבה ,לעומת זאת בן אדם שזורק פחית על המדרכה או סיגריה יודע טוב מאוד מה הוא עושה ואין לו שום בעיה עם זה ..גם אף אחד לא יגיד לו כלום אבל אם חתול ינסה לקרוע שקית כדי למצוא אוכל זה פשוט אסון מבחינת חלק מהאנשים.
המציאות העצובה הזו רק מראה שחתולים לא חלק "מהטבע" ואם היה נכון הדבר הם לא היו מגיעים למצבים האלה..ראיתם פעם אריה או זברה מעוכים על הכביש ?! יש חיות שנועדו להיות בטבע אך חתול הוא חיית בית לכל דבר וחיי רחוב הם סבל עצום עבורם,הם פשוט לא יודעים להתמודד עם המציאות האכזרית שנחתה עליהם ומנסים לשרוד..אך רובם לא מצליחים ומתים בסבל רב,לא מעט חתולים נתקעים בפחיות שימורים בעודם מנסים ללקק את פיסת הטונה האחרונה שנשארה ..חלקם נתקעים בקופסאות האלה ימים שלמים ואף אחד לא יעזור להם הם פשוט יישארו תקועים בקופסאות עד שיחנקו למוות או יידרסו
חייהם פחות שווים משלנו?
אם אדם יידרס או מישהו יראה אותו פצוע מינימום יעצרו 4 מכוניות בכביש כדי לעזור ולהזמין אמבולנס ..אבל אם חתול יידרס וייפצע ? אנשים ימשיכו לנסוע ועוד ידרסו אותו שוב ושוב,עד שעל הכביש תישאר פרווה מעוכה שהייתה פעם חתול מסכן..ולמה זה קורה ? כי מרבית האנשים פשוט עוזרים רק מתוך אינטרס או הוכרת תודה,אבל זה שלבעלי חיים אין אפשרות לדבר ולהגיד תודה לא אומר שהם פחות שווים מאיתנו .
מים לחתולים מציל חיים!
חתולים מתים מהתייבשות,יאן להם מקורות מים.במיוחד בקיץ.שימו קערת מים.זה מציל חיים!!
מבחינתי להציל בעל חיים חסר יישע שאין לו אפשרות לעזור או לבקש עזרה יותר חשוב מלעזור לאנשים כן! כי אני יודעת שאם בן אדם וחתול יידרסו באותה שניה כבר ליד הבן אדם יהיו מלא אנשים שיעזרו והחתול יישאר מפרפר בצד..סובל ומת לאיטו ..וכבר הייתי שם בנשימות האחרונות שלו פשוט ג'יפ ענק דרס אותו ואפילו לא עצר לראות מה קרה ..הכביש התמלא שלולית דם ושהתקרבתי ראיתי שזו כתם שלי חתולת רחוב שהייתה באה לאכול אצלי.כבר לא היה אפשר להציל אותה..כתם היא אחת ממליוני החתולים שנדרסים,אנשים לא עוצרים לא מאיטים..פשוט דורסים ללא רחמים.
חתולים הם מאוד תמימים ולא מודעים לכמות הרוע שיש לאנשים,הם יתקרבו לקבל אוכל,ליטוף ,עזרה ובתמורה יקבלו בעיטה,לא מעט אנחנו שומעים על התעללות שכבר עוברת גבולות,ילדים משועממים שקיבלו תת חינוך בבית חושבים שבעלי החיים הם חפץ ללא רגשות ,מעולם לא נתקלתי במקרי התעללות מזעזעים כל כך שאני מעדיפה לא לתאר זה פשוט נורא,תמיד שאני חושבת שראיתי את הגרוע ביותר-מגיע אחר גרוע יותר.אין ספק שאותם אנשים יגדלו להיות מפלצות ומי שמתעלל בבעלי חיים יתעלל גם בבני אדם..
אז מניחה שזה הספיק..מליוני נשמות סובלות ומליוני סיבות למה לעצור את הסבל הזה במילה אחת: עיקורים! רק עיקורים וסירוסים יפחיתו את כמות החתולים והסבל,ובאותה מידה שאני אוהבת חתולים ,למרות שהם שומרים על סביבה נקייה ובריאה עבורינו ,לא מגיע לנו שהם יישארו בסביבתנו האכזרית מגיע להם בית בדיוק כמו כל אחד מאיתנו .מגיע להם לחיות בכבוד ולא בסבל,מגיע להם להיות שווים.
עיקור מונע מוות!!
אז מהו עיקור וסירוס? עיקור וסירוס הם הליכיים רפואיים שנחוצים ומומלצים ע"י העמותות למען בעלי החיים והוטרינרים שיטת העיקורים מתבצעת בשיטת TNR -לכידה,עיקור,החזרה,בשיטה זו שמתבצעת בצורה אינטנסיבית לוכד מקצועי אוסף בצורה הומנית את חתולי הרחוב,לוקח אותם לוטרינר לעיקור,סירוס וטיפולים שנחוצים : טיפולי שיניים,חיסונים,תילוע..ועוד.
חתולים הם חיה טריטואלית ששומרת על שטח מחייתה וברגע שמחזירים אותם לתא הטריטוריה שלהם מעוקרים הם יישמרו על הטריטוריה שלהם ולא יתנו לחתולים אחרים להכנס ,לכן חתולים שדואגים להם חיים ללא סכנות באופן יחסי כי אינם צריכים לחפש אוכל  בפחים או לרוץ אחר נקבות מיוחמות,או זכרים שאינם מסורסים שלחמים ברחובת והם רגועים ושומרים על סביבה בריאה ונקייה.פה הרווח הדדי כי החתולים מרוויחים וגם האנשים שבקרבתם,ידוע שחתולים הם חיה נקייה ששומרת עלינו גם מפני מזיקים כמו חולדות,נחשים,מקקים,וגם אנשים שפחות מתחברים לחתולים יעדיפו חתול בחצר ולא חולדה שעלולה להדביק במחלות,או נחש שעלול להכיש את הילד הקטן שלהם..
בכדי ששיטה זו תהיה יעילה יש צורך בעיקור אינטנסיבי באחוז גבוהה ומשמעותי -80%-90% מהחתולים.חשוב לחזור על הפעולה כל שנה כדי להמשיך ללכוד את החתולים שלא נלכדו על מנת למנוע התרבות של החתולים וגורים נוספים שיצטרפו למעגל הסבל הזה.
החתולים יסומנו באוזן ימין על מנת שלא יילקחו שוב לעיקור וסירוס במבצע הבא שיהיה.

מתי אפשר להתחיל לעקר ? מומלץ החל מגיל חצי שנה,ונקבה לפני הייחום הראשון ,הניתוח פשוט ומתבצע בהליך שגרתי בהרדמה מלאה ,החתול יישאר בהשגחה 24 שעות עד אשר יתאושש מחומרי ההרדמה ויוכל לשוב לרחוב.כמובן שאם לחתול יש פינת האכלה רצוי להמשיך ולעקוב אחריו 24 שעות במיוחד אחרי נקבות שעבורן ההליך הזה מעט יותר מסובך כי יש תפרים שעלולים להיפתח .
זכרו-עיקור מונע מוות וסבל עתידי לגורים שיצטרפו לאוכלוסיית חסרי הבית וחשופים לרעב,צמא,התעללות,ומוות.
חתול בית חי עד 15 שנה לעומת חתול רחוב שממוצע חייו אולי מגיע עד שנה..במקרה הטוב,
הריבוי של החתולים עלול להגיע תוך 5 שנים ל-20 אלף חתולים!! שהעתיד צופן להם גורל אכזרי .

מדוע העיקור חשוב כל כך לחתולים ? אצל נקבות עיקור הוא הדרך למניעת גידולים ברחם וסרטן בעטינים,אצל הזכרים  מפחית את הסיכון לסרטן האשכים וערמונית,חייהם של חתולים שעוקרו ארוכים ואיכותיים יותר .
נקבה מתחיימת כבר בגיל 5 חודשים ויכולה להמליט 4 גורים בכל המלטה בממוצע ,חתולה לא מעוקרת תביא עוד 160 חתולים תוך שנתיים.
חתולות בהריון זקוקות לכמות אוכל גדולה יותר גם עבור הגורים מה שלא מתאפשר להם במציאות הקיימת,לכן גורים רבים מתים עוד ברחם או נתקעים ביציאה מהרחם ומתים.
גם הגורים שמצליחים להיוולד נולדים למעגל אכזרי של התעללות,מחסור במים ואוכל,וחשופים למחלות שעלולות לפגוע להם בעיניים אפילו עד כדי עיוורון ,בעיות נשימה,ועוד.

האם עיקור\סירוס טבעי לחתולים? בניגוד לבני האדם הדחף המיני של החתולים הורמונלי בלבד,וכך גם אינסטינקט האימהות,כאשר מונעים את יצירת ההורמונים המכתיבים את ההתנהגות המינית החתולים לא חשים שמשהו חסר להם,חתולות לא חשות בצורך להיות אמהות רק שהגורים נולדים הן מטפלות בהם אבל לנוכח המציאות הקיימת עדיף להם לא להיוולד כי זה סבל לאמא וגם לגורים.
מי שבוחר לוותר על עיקור תורם למעגל הסבל-שסופו מוות אכזרי ואיטי .

האם עיקור\סירוס פוגעים בחתול? להליכים אלה תופעות לוואי מעטות שאל מולן ניצבת הסכנה כתוצאה מאי עיקור,הליכי העיקור מבוצעים בהרדמה מלאה והחתולים חוזרים לעצמם בדרך כלל תוך 24 שעות עד 48 שעות ,כמו בכל ניתוח יש סיכון ,אך עם כל העצב שבדבר עדיף שחתול אחד יאבד את חייו מאשר 160 חתולים בכל שנה!

מדוע כדאי לעקר\לסרס? כדי למנוע בריחה מהבית ושוטטות בחיפוש אחרי זיווג בתקופות ייחום,מניעת מאבקי זכרים ברחובות הגורמים אחד לשני פציעות קשות עד כדי הוצאת עיניים,דימומים,חתולים הם חיה טריטוריאלית ששומרת ומגינה על סביבתה מפני חולדות,נחשים,עכברים,חתולים מעוקרים בריאותם תהיה טובה יותר.
זכרו שאלפי חתולים מוצאים את עצמם נטושים ברחובות :רעבים,מוזנחים,מתחת לגלגלי רכב,בתוך מנועים,בתוך קופסאות שימורים ,ומורדמים למוות! הבחירה של לא לעקר היא אלפי גורים לא רצויים וזוהי בחירה לא מוסרית!

המלטת גורים היא חוויה לילדים ? ממש לא! מראה הגורים הפרוותים והקטנים מרגש משפחות אשר חושבות שזוהי אחלה חוויה לילדים ..ומה עם הגורים ?אחרי שהם גדלים כבר אין מה לעשות איתם,אין מקום בבית,אנשים עוזבים את הדירה,עוברים לחו"ל,נמאס להם מבעלי החיים ואז הם מוצאים את עצמם ברחובות מתים בסבל איטי ורב,הרי ברור שאם חתולים שכל חייהם ברחוב אינם מסתדרים ,מה על חתולים שהתרגלו לחיי בית ? הם לעולם לא יסתדרו ברחוב!
הפרידה מבעלי החיים היא גם טראומה לילדים וחינוך לא נכון לעתיד! שבו מראים לילדים על חוסר אחריות .אימוץ בעל חיים הוא לקיחת אחריות מלאה,וזה כמו בן משפחה ולא חפץ שזורקים שאין שימוש בו יותר!

האם יש הוראות מיוחדות אחרי עיקור\סירוס? כמובן שרצוי לעקוב אחר החתול 48 שעות לאחר הניתוח,הם עלולים להיות מטושטשים בגלל חומרי ההרדמה ,ויש לדאוג להם לאוכל ומים זמינים,וכמובן מצע רך לשכב עליו כדי להחלים.אם יש חשד לדימום או התנהגות מוזרה של החתול יש לגשת להתייעץ עם הוטרינר המנתח

הנחיות למאכילים לפני העיקור- החתול צריך להיות בצום לפחות 12 שעות לפני הניתוח.עד כמה שאפשר לפחות מים מותר לשתות ,יש לוודא שהלוכד רושם את הכתובת המדוייקת שכן הוא לוקח הרבה חתולים.

זכרו שעיקור וסירוס הם אמצעי המניעה היחידי להפחתת המלטות וצמצום הסבל ,זהו מעשה חסד עבורם.עבור חתולי רחוב זוהי אולי הפעם היחידה שיראו וטרינר כל חייהם! אל תוותרו על זה עזרו להם לשרוד!
איפה אפשר לעקר\לסרס? בהרבה ערים יש עיקורים מתקציבי העירייה ניתן לבדוק זאת עם השירות הוטרינרי.למשל ברעננה במשך שנים יש עיקורים וכמעט לא ניתן למצוא שם חתולים שאינם מסומנים באוזן.
למי שמחפש עיקורים וסירוסים מוזלים יכול לפנות לד"ר אסי דר ברעננה לתאם לכידות ועיקורים עם ענת מנהלת המשרד שלו,במחיר זה תקבלו גם טיפול עבור חתולי הרחוב שאתם מאכילים:אם זה טיפולי שיניים,אוזניים,חיסונים.בטלפון  049925060 תוכלו לקבל את כל המידע
גם בתנו לחיות לחיות שברמלה יש מבצעי עיקורים וסירוסים מוזלים ניתן לפנות לטלפון 03-6241776 או דרך האתר שלהם בו יש מידע מקיף http://www.letlive.org.il
אם נתקלתם בהתעללות אנא דווחו לאתי אלטמן מנהלת עמותת תל"ל במייל eti@letlive.org.il

כמובן שיש מידע מקיף באינטרנט וניתן לחפש מידע אודות עזרה לחתולי רחוב.אל תתעצלו-תעזרו זו מצווה והצלת חיים.כי הם בדיוק כמונו שווים!

אין תגובות: