30 באוקטובר 2010

חתולים כשומרים על הסביבה ועלינו- מאת ד"ר רפי קישון

חתולים בכלל וחתולי רחוב בפרט מהווים הגנה אקולוגית מפני עכברושים, עכברים ונחשים המעבירים מחלות מסוכנות.
בקוריאה היו לפני כעשרים שנה המון חתולי רחוב. הממשלה החליטה להיפטר מהם בטענה שהם מפריעים לציבור. הקוריאנים הם עם יעיל, ובתוך זמן קצר יחסית הם הצליחו להשמיד את רוב חתולי הרחוב בערים הגדולות. שמחתם על ההצלחה לא ארכה זמן רב. את החשבון הכואב הם קיבלו מיד:
מתוך תעלות הביוב, הבארות ומחשכי האדמה עלו והופיעו אלפי עכברושים, עכברים וחולדות שהציפו את העיר.הם פשטו על כל המקומות והגיעו לכל פינה,הם חיבלו ברכוש ובמזון, פגעו בכבלים ובחוטי חשמל, וגרמו לנזק כלכלי עצום ופגיעה קשה בבריאותם של אלפי אנשים. שכן העכברושים, החולדות והעכברים הם מעבירי מחלות מסוכנות לאדם: מחלות כמו לפטוספירוזיס, דבר וכלבת שהשמידו מאות אלפי אנשים בעולם. כמו כן העכברושים מסוכנים מאוד לתינוקות ולילדים קטנים מכיוון שהם מסוגלים לנשוך בחוזקה ולגרום לנזקים חמורים. גם מספר הנחשים שנתקרבו למגורי אדם עלה בהתמדה.הקוריאנים התחילו ליבא חתולים ולגדל אותם במיוחד כדי שיפרו וירבו וימלאו את הארץ ויצילו אותם ממכת העכברושים.אני מקווה שבארצנו לא הולכים לעשות טעות דומה ולפגוע בחתולי הרחוב המהווים חגורת הגנה אקולוגית מצוינת.

חתולי הרחוב נפוצים ונמצאים כמעט בכל חצר. יש להם ידידים רבים שמטפלים בהם ומאכילים אותם, אבל גם שונאים. רבים רואים בחתולי הרחוב מטרד, ולצערי גם רשויות של ערים שונות מנסות לחסל אותם. זוהי טעות אקולוגית, כי פגיעה בחתולים תגרום למצב דומה כמו בקוריאה. החתולים משמשים כמשטרה חשאית הפועלת ללא לאות. בלילה כשאנו ישנים, זוהי שעתם של הטורפים הקטנים והמיומנים הללו. הטבע בנה אותם להיות ציידי לילה מושלמים - הם מסוגלים לראות היטב בלילה , הם נעים בדממה מוחלטת על כפות רגליהם העדינות. אוזניהם הרגישות כרויות לכל קול ציוץ. הם מסוגלים לרבוץ קפואים במקומם , שוחרים לטרף.פגיעה בחתולי הרחוב תגרום לעלייה מבהילה במספר המכרסמים שיציפו את העיר. הרשויות לא יוכלו להילחם בתופעה- גם לא עם רעלים וחומרי הדברה , כיוון שהמכרסמים הם חיות אינטיליגנטיות מאוד הלומדות להיזהר ממלכודות ורעלים.אמנם חתול ממוצע אינו יכול לחסל עכברוש גדול, אבל כל עכברוש, ולו הגדול ביותר, היה פעם קטן וככל שהם קטנים יותר כך הם טעימים יותר-כך אומרים החתולים. כמו כן במקום שיש חתולים אין נחשים כי הם אוכלים להם את המזון והם מסלקים אותם מהטרטוריה שלהם. כבר היו כמה מקרים שחתולי רחוב איתרו נחש בין השיחים ולא נתנו לו להתחמק עד שבא הלוכד ותפס אותו.החתולים עצמם אינם מסוכנים לבני האדם, הן חיות נקיות במיוחד, והמחלות המעטות שהם יכולים להעביר לאדם הן לא מהותיות לעומת העזרה העצומה שהם מושיטים לנו. לא פלא שהמצרים הקדומים החכמים שמרו עליהם באדיקות. מחלת הדבר, למשל, היא לא עניין תיאורטי בלבד. רק לפני 80 שנה בתל אביב נלחמו בחורמה במחלה זו. אז עוד לא היו כל כך הרבה חתולי רחוב, ומכת בעכברים היתה גדולה.
להלן מודעה ישנה שמצאתי בארכיון של העיר תל-אביב. המודעה נתלתה ברחבי העיר בשנת תרפ"ב 1922, ואני מצטט אותה כלשונה בשפה הארכאית מה:"הודעה נחוצה מאד המלחמה נגד הדבר והמחלות המדבקות לרגל מקרי הדבר שנראו בחלק מהעיר, והפצת מחלות מתדבקות אחרות,מפקדת הממשלה ביחד עם משרדי הבריאות שביפו ובתל אביב כדלקמן:א. כל המצא עכבר מת אסור לו לנגוע בו. אלא הוא צריך מיד להודיע על זה למשרד הבריאות או לתחנת המשטרה הקרובה.ב. כל מי שיודע על מציאת עכבר מת יקבל פרס 3 גרושים מנדטוריים בעד כל הודעה ואם יתברר שהעכבר מת ממחלת הדבר יקבל המודיע 10 גרושים.
הקהל מתבקש להפיץ את ההודעות האלה בין כל התושבים אשר במקרה לא קראו את המודעה הזאת כדי שמצב זה לא יחזור יש לשמור על חתולי הרחוב.
את מספרם ניתן להגביל ע"י תכנית עיקורים עירונית כפי שעושים בהצלחה בעיר תל-אביב, תחת פיקוחו של הוטרינר העירוני המוצלח ד"ר צבי גלין . בתל-אביב המחלקה הוטרינרית העירונית אוספת חתולי רחוב מעקרת אותם ללא תשלום ומחזירה אותם לטרטוריה שלהם. לצערי בעיריות אחרות עדיין שולטת הבורות שהייתה נחלת העבר.המצב האידיאלי הוא שבכל חצר ובית יהיו כמה חתולים שיהוו את חתולי הבית. דיירי הבית יטפלו וידאגו להם, ובתמורה החתולים ישמרו להם על סביבה נקיה.וכך תשמר אוכלוסיה בריאה ומאושרת של חתולים שתחיה איתנו בשיתוף פעולה פורה.

להלן מודעה ישנה שמצאתי בארכיון של העיר תל-אביב. המודעה נתלתה ברחבי העיר בשנת תרפ"ב 1922, ואני מצטט אותה כלשונה בשפה הארכאית מה:"הודעה נחוצה מאד המלחמה נגד הדבר והמחלות המדבקות לרגל מקרי הדבר שנראו בחלק מהעיר, והפצת מחלות מתדבקות אחרות,מפקדת הממשלה ביחד עם משרדי הבריאות שביפו ובתל אביב כדלקמן:א. כל המצא עכבר מת אסור לו לנגוע בו. אלא הוא צריך מיד להודיע על זה למשרד הבריאות או לתחנת המשטרה הקרובה.ב. כל מי שיודע על מציאת עכבר מת יקבל פרס 3 גרושים מנדטוריים בעד כל הודעה ואם יתברר שהעכבר מת ממחלת הדבר יקבל המודיע 10 גרושים.הקהל מתבקש להפיץ את ההודעות האלה בין כל התושבים אשר במקרה לא קראו את המודעה הזאת כדי שמצב זה לא יחזור יש לשמור על חתולי הרחוב.'' את מספרם ניתן להגביל ע"י תכנית עיקורים עירונית כפי שעושים בהצלחה בעיר תל-אביב, תחת פיקוחו של הוטרינר העירוני המוצלח ד"ר צבי גלין . בתל-אביב המחלקה הוטרינרית העירונית אוספת חתולי רחוב מעקרת אותם ללא תשלום ומחזירה אותם לטרטוריה שלהם. לצערי בעיריות אחרות עדיין שולטת הבורות שהייתה נחלת העבר.המצב האידיאלי הוא שבכל חצר ובית יהיו כמה חתולים שיהוו את חתולי הבית. דיירי הבית יטפלו וידאגו להם, ובתמורה החתולים ישמרו להם על סביבה נקיה.וכך תשמר אוכלוסיה בריאה ומאושרת של חתולים שתחיה איתנו בשיתוף פעולה פורה

ד"ר רפי קישון "חתולים הם לא המזיקים הם מגינים עלינו מפני מזיקים"
**כל הזכויות והתכנים במאמר שמורות לד"ר רפי קישון

אין תגובות: